theheartofeverything

Alla inlägg den 14 maj 2012

Av Erika - 14 maj 2012 21:41

Idag har jag tränat mentalt. Vi skulle ha lite längre veckomöte idag på HR för Daniel, vår personalansvarig, ville köra lite framtidsövning. Han hade stött på nåt som heter appreciative inquiry som är en övning där man inom en organisation tar det som är bra och försöker göra det ännu bättre. Fokus på allt det positiva och man nämner inte det negativa. 


Övningen gick ut på att vi i grupper, våra team, skulle diskutera kring lite frågor om framtiden för HR, vi skulle brainstorma på ideér och komma fram till 3 saker som vi tyckte sammanfattade varje fråga. I varje grupp skulle vi vara stöttande, låta varje person prata till punkt, vara positiva till varje ide även om vi inte tyckte lika eller hade motargument. Våran peppning skulle bestå i att vi sa snälla saker om varje idé eller gjorde något annat som skulle visa att vi gillade den, som t.ex måla en bild eller applådera. En riktigt svår övning faktiskt, för det finns alltid saker man inte håller med om eller som man vill flika in saker i innan personen pratat färdigt. För min del var det en väldigt bra övning, jag fick testa att släppa kontrollen lite, samtidigt som jag fick öva på att se fördelarna i alla andras ideer, lite mer glaset är halvfullt mentaliteten. Det var svårt men efteråt kände jag mig väldigt glad och peppad. 

Det var en riktigt bra övning.


Mer sådant tack!!

Ovido - Quiz & Flashcards