theheartofeverything

Alla inlägg under april 2014

Av Erika - 6 april 2014 22:10

Min älskade far har drabbats av en sjukdom, en sjukdom som är inkvarterat under släkten blodcancer. Ordet cancer betyder okontrollerbar celldelning. Och det är väldigt mkt olika sorters diagnoser som klassas som cancer. 


När pappa berättade att de hade hittat förklaringen på hans trötthet och dåliga fysiska status pratade han om en sjukdom vid namn Waldenströmska sjukan, han nämnde behandlingar och åtgärder som hade goda prognoser. Han nämnde aldrig ordet cancer och jag var inte så orolig utan kände bara att vad skönt att de hittat felet och att det verkade vara väldigt behandlingsbart. Vi klarar detta. Inte långt efter detta samtal fick jag ett annat samtal från min bror. Han nämnde ordet blodcancer och helt plötsligt så sköljde alla sjukdomar och all dödlighet som förknippas med ordet in i medvetandet. Trots att de allra flesta vinner sin kamp mot cancer och att en stor del utav sveriges invånare kommer drabbas av det så är det inte normaliserats eller förenklat. Cancer är cancer oavsett art och prognos. Ordet cancer för inget gott med sig. Eller kan det göra det? 


För oss, som familj, och för min pappa gäller det bara att tänka positivt, då prognosen är god och det finns många olika typer av behandlingar som har visat sig lyckosamma vid tidigare fall. Cancer är tillför att besegras och därmed basta. 

 

Fuck Cancer

Ovido - Quiz & Flashcards