theheartofeverything

Alla inlägg under januari 2015

Av Erika - 13 januari 2015 20:18

Jag funderade länge på om jag skulle skriva en krönika i år. Vanligtvis brukar jag lätt få feeling och fingrarna flyger över tangenterna. Men inte i den här gången.


Sorgen efter pappa, min superhjälte, sitter fortfarande djupt och rotar runt bland alla känslor och gräver ett djupt hål. 

Bara därför är det viktigt att försöka lyfta fram det som hänt under året som ändå varit bra och fint men även lite av de tunga sakerna som kantat året. Så jag gör ett försök. 


2014 började vid midnatt i goda vänners lag ute på Hönö. Bo, Martina och Olivia bjöd in mig till Bos pappas hus och vi drack farligt god smultron mousserande. Lättdrucket och en del alkohol i.  


När festligheterna och spelkvällen var över fortsatte 2014 i skolan. Sista höstterminen skulle avslutas, höstterminen 2013 som var allt annat än lätt och speciellt inte sista kursen, Applied Econometrics. Ingen sluttenta utan bara massa stora inlämningsuppgifter. Från 3 januari-21 januari så var i princip hela klassen i skolan mellan 70-80 timmar i veckan och vi gjorde en av datasalarna till vår egna. Jag och Ulf lyckades till och med bli inlåsta i datasalen av en vakt som inte kollade ordentligt en av dagarna. Helt klart en crazy period. Men vi klarade oss igenom den dock behövde vi semester, tid som vi inte hade, innan vi satte igång med masteruppsatsen.

Det blev ingen semester och våren blev inte lättare av pappas sjukdomsbesvär. För egen del handlade våren om att skriva uppsats, sova, äta och hålla oron för pappa på armslängdsavstånd. Orkade inte med något annat, ingen träning. Orkade inte söka jobb, varken sommarjobb eller jobb till hösten. Tungt helt enkelt och det var flera gånger under uppsatsskrivandet som vi funderade på att inte skriva färdigt den. För egen del beslutade jag att jag inte kunde skjuta på mer saker. Jag orkade inte med vetskapen att även uppsatsen kanske inte hade ett slut. Så efter att vi beslutat att ändra frågeställningen med mindre än en månad kvar på uppsatsen så innebar det att vi skulle få skriva om nästan allt och att maj månad skulle tillbringas i skolan. Med Mistys hjälp, Ulfs fina fru, så lyckades vi efter stor ansträngning skicka in en färdig uppsats i tid. Utan att veta ifall vi klarade det eller inte åkte vi in till Handels dagen efter för att lämna in papperskopian, hade vi inte klarat godkänt så hade vi inte fått lämna in. När vi såg vårat godkända betyg så kollapsade vi i glädjerus. En sådan skön urladdning. Den dagen var en av de bästa dagarna under hela året. 

Allt släppte och vi hade bara balen på kvällen i sikte. Det blev en perfekt inramning uppe på Skansen Kronan och alla mina bekymmer var som bortblåsta den dagen och den kvällen. 


 

Min fina klass!


Ca en vecka efter balen hade vi avslutningsceremonin och mamma tog tåget över dagen för att vara med. Det blev också en mysig dag, med middag på Hello Monkey med mamma, bror Linus och några fina vänner efter ceremonin. Efter middagen blev det en drink på champange baren med lite andra kompisar innan vi drog till berg 221 för festen vi aldrig kommer glömma, en helt fantastisk festnatt som avslutades framåt morgonkvisten.   


Som ni kanske fattar så har studierna, trots att det bara var halva året, färgat mitt år väldigt mycket. Jag har haft jättekul under de fem åren jag har läst. Träffat massa fina människor och stött på många roliga och jobbiga utmaningar. Jag har fått erfarenheter och vänner för livet från min tid på Handelshögskolan i Göteborg. 


En annan stor milstolpe under året var min 30års dag. Inte bara en siffra som ändras i åldern utan två. Tänka sig. Efter den tuffa hösttermin så kände jag att jag ville lyxa till min 30års dag lite. Så jag sålde in idén hos lite kompisar att vi skulle spendera födelsedagshelgen i London. Martina, Bo, Cecilia och Therese flög med från olika delar av Sverige. I London slöt Andy, Johanna, Rebecca och Sophie upp och vi hade en riktigt fin helg med mycket drinkar, god mat och fint väder. Där var där jag kom på idén att jag skulle njuta av så många olika länder som möjligt under vistelsen. Vilket innebar att dricka drinkar och äta mat från olika länder hela helgen. Jag tycker att vi lyckades ganska bra med det och det blev en schysst blandning av roliga och goda restaurang besök. 


 

Hela gänget på födelsedagsmiddagen som åtnjöts på en turkisk restaurang. Tack för att ni gjorde min födelsedag så fin och resan är den absoluta höjdpunkten på året. 


En annan fin dag under våren var mammas 60årsfest där jag fick träffa hela släkten. Moster Gunbritt berättade om morfar Erik, en person jag inte hade jättemycket kunskap om. Intressant. Vi firade mamma med att bjuda henne på en resa till London eftersom hon aldrig varit där innan och vi fick se mycket kul och drack mycket god öl! Riktigt lyxigt att besöka London två gånger under så kort tid. 


 


Utanför puben vi käkade lunch en utav dagarna!


Återigen blev det en fantastiskt fin sommar i Göteborg och Sverige. Tror inte det regnade i Gbg på två månader vilket är mycket ovanligt. Jag hade satt upp som mål att bada mer ute än vad jag gjorde året innan. Resultatet: 13 dopp, två mer än året innan om jag minns rätt. Sommaren spenderades även i Karlstad, Borås och Stockholm. I Stockholm hälsade jag på Kristina i ett par dagar och vi gick på allsång på Skansen med Malin och Henric och åt jättegod vegetarisk buffe på Söder. 


I Borås fick jag och mina bröder en fin vecka med pappa, då Anneli åkte bort på lite solsemester. Vi skulle hålla pappa sällskap och göra sådant han helst skulle undvika pågrund av infektionsrisken i samband cellgiftsbehandligarna. Vi snickrade på verandan och fixade lite annat smått och gott i huset som behövdes pysslas om. Med vetskapen om hur resultatet blev så är veckan i Borås det bästa med sommaren. Pappa var hyfsat pigg och vi hade väldigt trevligt ihop och det annars så regniga Borås visade sig från den allra soligaste sidan.    


   


Hösten har mest handlat om sorgearbete och att försöka pyssla ihop livet vilket inte varit det allra lättaste. Det mesta finns skrivet i tidigare blogginlägg om ni är intresserade av att läsa mer om det. 


Trots allt så slutade 2014 bra med mycket trevligt jul och nyårsfirande med fina familjen och vänner. 


Nu håller vi tummarna för ett 2015 där jag får ett nytt jobb och att alla i hela världen får ett så bra liv som möjligt.


Ta hand om er och ta tillvara på tiden ni har, helt plötsligt så kan det vara slut.


Ovido - Quiz & Flashcards