theheartofeverything

Alla inlägg under november 2012

Av Erika - 26 november 2012 22:20

Det finns lite olika sorters människor i världen, vilket känns bra då det hade varit så tråkigt om alla hade varit likadana. Vi har alla olika förutsättningar i livet, vissa jobbar, andra pluggar, några bemästrar fysiska handikapp medan andra helt enkelt inte gillar fiskbullar. Det spelar ingen som helst roll vilken del av samhället man tillhör vi är alla lika värda. En tanke som man aldrig kan ha för mycket av.


Med det sagt så ska jag prata om min vardag som inte ser ut som många andras. Jag är en sådan som gillar att ha utfört mycket av det jag "behöver" göra på förmiddagarna. Gå till affären, tvätta och träna. Det är väldigt tillfredsställande att ha klarat av sådana göromål tidigt på dagen för att sen kunna gå runt och känna sig nöjd resten av dagen! Detta är en utav anledningarna till att jag 2-3 dagar i veckan stiger upp kl 5.15 på morgonen för att ta bussen 06.05 till gymmet. Vissa tycker man är galen medan andra berömmer en och säger "gud vad duktig du är" och "tänk om jag hade varit lika duktig som du". Till er säger jag bara; det viktigaste är inte när man tränar utan att man hittar sin rutin för motion som man själv är nöjd med och som fungerar för kroppen mår bra av att rastas. Så om det passar bättre med pass på kvällen gör man det istället.


Jag har hittat min rutin som passar bra för mig just nu eftersom jag får ut mycket utav att gå och träna innan skolan. Bland annat vill jag inte behöva säga nej till en spontan kaffe på stan efter skolan med en kompis, eller känna att jag ska säga att jag inte kan hämta brorsbarnen på dagis för att jag inte kan pussla om mitt schema och bli stressad för det och då inte kunna njuta av antingen barnen eller av träningen. En annan fördel med att träna på morgonen är att jag blir trött tidigare på kvällen vilket passar bra då jag är mer utav en morgon människa än kvälls, detta visar sig innan kl 8 varje dag då jag i princip alltid vaknar av mig själv oavsett om jag lägger mig 23 eller 03. Det ska tilläggas att jag fungerar bäst med 7-8 timmars sömn så det är bara att gilla läget, men en fördel att man är trött för då är det lättare att lägga sig i tid.  


'Vetskapen att morgonpasset man ska gå på är ett roligt pass med bra instruktörer underlättar när man ligger i sängen och bara vill dra täcket över huvudet, som imorse körde Moa ett ganska tufft pass i spinningsalen, som innebar 2 moment som alternerades utan någon mer uttalad vila, tempo och berg, och jag ska erkänna att jag ville gå av cykeln redan efter halva passet för jag var helt slut, inte pågrund av den arla morgonstunden utan för att upplägget passade grymt bra med musiken,  och impad av mig själv är jag när jag sitter i spinningsalen och är helt slut innan kl är 07.30. 


Du som läser kanske tycker det är morning madness och ibland känner jag likadant när jag ligger i sängen och inte vill gå upp men det blir alltid genious när bollen väl är i rullning.



Av Erika - 23 november 2012 20:56

Ja vad ska man säga, tur att livet har så många sidor, när det går tungt åt ena hållet så händer nåt kul någon annanstans. Hösten har inneburit fortsatt utbildning, en master i nationalekonomi, vilket varit svårt och utmanande men pckså väldigt givande och inspirerande. Ny utbildning och ny start i princip även om platsen är densamma. Jag har fått uppleva så många fantastiska nya möten med nya människor, en del som bara flyktigt passerat förbi med ett leende och andra som inpräntat mer och annorlunda saker i mitt liv. Jag har fått lära mig en ny syn på livet, inget revolutionerande, men inspirerande och härligt när man stöter på människor som med hela sitt väsen bara lyfter upp en till att göra bra saker. En av mina riktlinjer jag satte upp när jag valde att prata ut om livet och allt mitt bagage hos en kurator förra våren var att jag måste släppa mitt maniska kontroll behov i situationer där jag är rädd för att såras. För att kunna göra det behöver jag utvärdera många situationer i livet annorlunda. Inte enbart börja tänka positivt utan mer se saker för vad de är istället för att sätta upp en möjlig förklaring för att skydda mig själv när det uppdagas att det nog ändå är så, och sannolikheten att det är så är väldigt liten. Vägen till det är lång och svår och jag måste aktivt bestämma mig för att hitta den enkla förklaringen till mycket och övertala mig själv om att det inte är något konspiratoriskt över det hela. Denna höst har jag fått lära känna människor som har gjort detta mycket lättare för mig och jag känner mig även väldigt trygg i mig själv tack vare det ständiga nötandet i mitt huvud. Jag har fortsatt en lång väg kvar tills jag har nått dit jag vill, om jag nu kommer dit, och jag känner mig hoppfull. 


Om det nu ska bli ett lite mer nyanserat inlägg så får jag väl ta upp det som varit den tyngre biten under hösten, det som tyngt ned mig lite och det är alla skador som förföljer mig. Är det inte bröstmuskeln som spökar så är det menisken som krävt mycket rehab och kärlek och fortfarande gör. Den senaste i raden av bakslag är en skada i lillfingret, en såkallad volleybollskada av läkaren på ortopeden på Mölndals sjukhus. Denna skada innebär att jag har en skadad sena i leden och en fraktur till följd av att senan skadades. 6 veckor med skena dag och natt och ytterligare 6 veckor avvänjningsperiod i etapper då jag har ett så kallat dropfinger, övre delen av fingret kan inte hållas upp av sig själv då senan som ska utföra det jobbet inte finns där den ska vara. Anpassning i vardagslivet och träning har fåtts göra och jag är lugn och har tilltro till att allt kommer lösa sig fint till slut. Sen idag fick jag även brevet från min läkare på vårdcentralen som meddelade mig att gallstenen, som bråkat med mig under hösten, är 2 cm i diameter, vilket sågs på ett ultraljud för 2 veckor sen. Hon har skickat remiss till kirurgen som ska bestämma nästa steg i fallet gallsten, eller som jag säger bland de värsta smärtorna jag har varit med om, brutet finger eller arm kommer inte i närheten av smärtorna jag fått uppleva tack vare den stenen som guppar under högra revbensarken inne i gallblåsan. Så jag är lite spänd på vad som komma skall på den fronten men säger även att det jag får lära mig om hur kroppen fungerar är faktiskt intressant.


Och som Jocke Berg skrev i Sjukhus

"När man äntligen kan se alla mekanismerna där bakom
Så blir man aldrig rädd mer
När man äntligen kan se alla kejsare stå nakna
Så vänder allt igen
Allt vänder om igen"

livet är som en berg och dalbana, ibland går det upp och ibland ner men någonstans vänder det alltid!

Ovido - Quiz & Flashcards