theheartofeverything

Alla inlägg under februari 2014

Av Erika - 14 februari 2014 22:07

-idag är en av de dagar som har en titel som jag känner inte behövs. Jag tycker att man älskar de man älskar 365 dagar om året och man borde visa det 365 dagar om året. Kan man inte det såkkanske är en dag som denna ett bra hittepå. Eller så är det inte det. Jag kan inte riktigt bestämma mig.


En sak som jag känner verkligen går emot med "Alla Hjärtans Dag" är att uppenbarligen verkar en del människor känna sig mer ledsna och ensamma just idag. Av någon anledning verkar det som att vissa känner stor saknad för att ha ett förhållande och någon som älskar en i vått och torrt. En fin tanke det där med omutbar kärlek men att man ska bli sorgsen för att man inte har den just idag, Alla Hjärtans Dag, tycker jag känns lite snedvridet. Speciellt i vårat lilla land där enligt mig inte dagen firas lika romantiskt som det görs i alla amerikanska filmer och serier som visas. Är det det vi eftersträvar?  


Är det så ni känner ni som tycker denna dag är tung?


Jag tycker att man istället för att lägga fokus på det man inte har fokusera på det man har. Om man nu vill fira denna dag så ska man fira alla de människor man har i sitt liv som man bryr sig om och inte lägga fokus på det man inte har. Ge näring åt lycka och inte nära det som gör en deprimerad. Jag tänker att om man har en positiv inställning så blir livet positivt. Jag vet att det inte är det allra lättaste, tro mig när man stirrar ner i djupet även på grunt vatten kan det vara svårt att skifta fokus tillbaka mot solen.


Den viktigaste pjäsen att bry sig om och ge mkt kärlek till är sig själv. Det är alldeles för lätt att glömma bort att ta hand om sig själv när det blåser som snålast bara för att vi tänker på alla andras välbefinnande först. Men tänk på hur mkt mer glädje du kan sprida ifall du mår bra. Om du inte kan vara glad i dig själv då kommer du inte bli lyckligare av att ha ett förhållande. Vad händer när det tar slut? Då faller allt som ett korthus. Eller? 


En vän skrev idag på Facebook att hon tyckte att man skulle fokusera på att nära och ta hand om sitt egna hjärta, bland annat genom att träna det. Jag tyckte det var ett skönt fokus och lite mer bokstavlig tolkning av Alla Hjärtans Dag. Så som jag tolkade hennes ord.


Det är det allt handlar om för mig. Att må bra och när man mår bra i sig själv då kommer alla andra runt ikring också må bra.  


Bara för att man har en kärlek, betyder inte det att man per automatik blir lycklig. Är man lycklig i sig själv däremot och har en positiv självbild, tror jag leder till att man kan nå högre höjder i ett förhållande. Möjligtvis de höjder som de sorgsna suktar efter en dag som idag?



Ovido - Quiz & Flashcards