theheartofeverything

Alla inlägg den 7 maj 2012

Av Erika - 7 maj 2012 21:00

De senaste dagarna har allt handlat om tentaplugg, detta innebär att allt annat i livet får stå åt sidan iaf lite. Dock är denna period en utav de perioderna i livet då jag behöver träna mest på att leva i nuet och inte gå in alltför mycket i mig själv. 

Under tentaplugg period så ser jag tunnelseende, om jag möter en kompis på gatan behövs det att denne ställer sig 5 cm framför näsan på mig för att jag ska märka. Jag äter sover och pluggar. Mitt humör är stressigt och irriterat om något stör mitt space, vilket inte enbart är närmast mitt fysiska jag utan det kan handla om en hel spårvagn av den italienska sorten som störande moment.

För att förtydliga så tycker jag verkligen inte om mig själv under denna tid, därav att jag ska jobba med det. Jag gillar inte att mitt tålamod är så kort och att jag lätt blir ledsen. Det är inte lätt måste jag säga speciellt då jag överlag är en person som byggt upp en hög skyddsmur runt hela mitt väsen. Men förutom att se till att planera dagen i förväg, så jag är medveten på förhand vad som ska kunna hända och alla möjliga situationer som kan uppstå i samband med det, ska jag använda mig av meditation för att kunna leva och agera i nuet. Att leva i nuet innebär att mitt huvud är med och fokuserad där jag just är i stunden  Mitt vanligaste tillstånd är att jag, oavsett vart jag är, alltid tänker på vad som ska hända imorgon eller om 1 timme. Det handlar inte om att jag inte vill vara där jag är just nu utan mer om att jag vill veta exakt vad som ska hända så jag unviker att bli sårad eller tagen på sängen. T.ex om jag vet att jag ska träffa någon om 1 timme så kan jag förbereda mig på att personen blir sen, hur reagerar jag då, hur påverkar det min nästa aktivitet. För mig handlar allt om kontroll och jag måste klara av att släppa den kontrollen. 

Så mitt liv förutom att träna, plugga och jobba handlar om att försöka bli bättre på att vara med mina kompisar och familj i varje sekund.

Jag har kommit en bit på vägen, det började i mars förra året, men arbetet är fortfarande långt ifrån färdigt och kommer nog alltid att vara en kamp.


   

Ovido - Quiz & Flashcards