theheartofeverything

Alla inlägg den 9 maj 2012

Av Erika - 9 maj 2012 21:39

Så var det dags igen, förkylning :(. Låter kanske inte så farligt men jag och förkylningar går inte ihop. Alla har vi våra symptom och alla klarar sig ofta igenom dem så också jag. Jag är så tacksam att sen slutet av juli förra året har jag enbart genomlidit 2 förkylningar, den första började i slutet av juli och den andra i början av december. Så sedan juli i förra året fram till nu, 7 maj, har jag varit förkyld 2 gånger. Det blir i snitt 1 per 5:e månad. Oj vad länge mellan!! Vilken trend!! Ta i trä för att det kommer fortsätta så. För innan dess hade jag många halsinfektioner, virus, bihåle- och slemhinneproblem. Det kunde vara som så att jag fick infektion som tog 3-4 veckor att bli kvitt och sen fick jag vara symptomfri i 2 månader innan det började igen. Detta under 2.5 årstid. Segt segt, det har varit mkt in och ut på vårdcentralen och mycket olika tester under denna perioden. Jag upplever fortsatt lite utav problemen men de är nog mer en frukt av alla infektioner och jag har börjat lära mig leva med det.


Denna förkylning känns ju lite seg ur den synpunkten att jag precis formulerat alla mina mål på papper. Det var ju dags att bara ta tag i det nu och se till att det fungerar. Så lite nedstämd är jag och då är det extra svårt att vara fokuserad och följa allt strikt. Träningen får ju stå t sidan lite och det för rätt orsaker, promenader ska dock kunna genomföras så länge jag är feberfri och även lite lättare styrketräning för att hålla igång kroppen. Det som jag ser som största utmaningen är dock detta med kosten. När jag känner mig nedstämd blir det ofta att man äter nåt godis eller liknande. Även glass och kolsyrad cola blir det också mer utav under förkylning dock så brukar de hjälpa mina förkylningssymptom då jag ofta har mycket problem med halsen och de lindrar bättre än till exempel te gör i vissa lägen. Cola och glass tillsammans med panodil var en kur jag fick utav en läkare en sommar för 6 år sen då jag hade en långvarig förkylning. Han trodde jag hade en virusinfektion så inga andra mediciner utskrivna. dock så tog han ett influensatest som var väldigt ovanligt, 2% risk att jag hade den sortens influensa. Det tog 3 veckor att få resultatet på testet och jag hade den influensan och hade tagit mig till absoluta slutskedet av sjukdomsperioden när jag fick pencillinet utskrivet. Så jag tror helt klart på denna kur!! :). 


Men nu tillbaka till vad min rubrik handlar om, inspiration att hålla sig på banan med kost mål och lättare träningsmål. Det finns framgångssagor med personer som av olika skäl gått igenom livsavgörande händelser, dessa får mig att inse hur bra jag har det och inspirerar mig till att om de kan så kan jag!! En grundtanke som alltid är den rätta, JAG KAN OCH JAG ÄR DUKTIG OCH JAG UTFÖR ALLT EFTER MINA EGNA FÖRUTSÄTTNINGAR!!!


Idag så fick jag läsa om ytterligare en sådan stark person som gjort allt för att, efter att hon blev förlamad från bröstet och nedåt då hon ramlade av en häst, komma tillbaka så gott hon bara kan. Denna tjej heter Claire Lomas och hon fullföljde idag, 5 år efter olyckan, London Maraton. Det tog henne 16 dagar men med hjälp av järnvilja och en "bionic suit" var det en helt makalös bedrift enligt min mening. 


En annan som alltid berört mig är "Järnmannen" Anders Olsson. Det finns flera liknande berättelser i vårat avlånga land men Anders är värmlänning och det gör det mer logiskt att jag har koll på honom då han har figurerat mycket i tidningarna i Värmland efter alla sina bedrifter. Anders blev förlamad från midjan och nedåt efter att ha råkat ut för lite olyckliga omständigheter i vården. Hans lungkapacitet halverades också. Efter ett par år med att vara kvar i smärtdjupet blev Anders utmanad att vara med i Vansbrosimmet. Detta blev början på en fantastisk resa som fortfarande håller på. Anders har trots sitt handikapp blivit 8 totalt i Vansbrosimmet 2007, vunnit flertalet guld i

paralympics och vm.  Respekt till honom och alla som är som honom och Claire därute, kan verkligen inte sätta mig in i deras situation men tycker det är så häftigt att de trots avsaknad av något som jag helt tar förgivet lyckas med det de lyckas med. 


Sen finns det de personer som har lyckats med sina mål som inte är handikappade, de är också inspirationskällor, proffsidrottare eller personer i min närhet. Jag är en sucker för framgångssagor och suger in och blir inspirerad. Mitt jobb blir att se, lära och kunna vända inspirationen till en långvarig källa som kan hjälpa mig nå mina mål.


Jag kom, jag såg och jag segrade!!


Ovido - Quiz & Flashcards