theheartofeverything

Alla inlägg den 25 december 2013

Av Erika - 25 december 2013 23:18

Karlstad, juldagskväll och man kanske ska hänga ute och träffa allt folk. Eller så sitter man hemma framför tv helt själv och bara slappar. Det bästa med att gå ut juldagskvällen när man är hemma i Karlstad är att alla man känt troligen är ute på krogen. Det sämsta med att gå ut juldagskvällen är att i princip alla är ute. Nej, jag är ingen festprisse, men tycker det är kul att gå ut och dansa ibland, men inte varje dag eller varje helg. Visst nu har det inte blivit så mkt utgång på nattklubb det senaste så det kanske hade varit dags idag, men jag gillar verkligen inte när det blir för mkt folk. Detta är något som lever kvar efter Burger King tiden, att jobba nätterna på avenyn var mitt kall och det var det roligaste passen att jobba. Men jag har också sett baksidan med så mkt folk på samma yta, därför drar jag mig ibland för att gå ut på krogen. Sedan så föredrar jag iof förfestsstämningen för att det blir lite intimare och mysigare. Dessa är några utav anledningarna till varför jag ibland väljer att inte gå ut. Jag träffar de jag vill träffa ändå.


Det blev en liten annorlunda julafton i år. Nya traditioner, lite nytt sällskap, prinsessan Ronja bland annat, men också min käre far. Det var rätt länge sen som vi träffades under en julafton senast. När mina föräldrar skildes blev det naturligt att vi träffade pappa hos farmor på frukost och sen drog vi till jullunchen med mammas släkt innan vi åkte hem till mor för lite julklappsutdelning för att sen åka till pappa för julklappsutdelning där. Sen för några år sedan så flyttade pappa till Borås, för att leva ihop med Anneli. Det är svårt att åka fram och tillbaka och hinna med allt när ena föräldern bor i Borås och andra i Karlstad. Men vi fortsatte att åka till farmor på julfrukost och ibland dök pappa upp där också. Sista julfrukosten hos Farmor Marianne var för 5 år sedan ca 5 månader innan hon äntligen fick somna in för sista vilan, det var också senaste gången jag och pappa spenderade tid ihop på julafton. Min käre far som alltid varit en hjälte, som kan allt och som har närt mitt teknikhjärta. Det var fint att få spendera julafton med honom och även jättekul att få hänga med min brorsdotter Ronja 8 månader.

Det finns de som inte firar jul av olika anledningar. För mig är det en viktig helg. Inte för julklapparna utan för att man prioriterar att träffa familjen så gott det går. Man tar sig tid att stanna upp och snacka och njuta av varandras sällskap. Det är lätt att ta allt sådant för givet men jag uppskattar mer och mer den lilla tiden jag får ha med min familj och med mina vänner.


Istället för utgång spenderadea juldagskvällen med kortspel och puzzel och julgodis. Mkt enkelt och uppskattat. Imorgon kommer min andra bror med familj, det ska bli mys att träffa dem. Pågrund av skolan har det inte blivit så mkt av den varan under hösten trots att de bor 10 minuters promenad från mig i Göteborg. Så hoppas på mysstunder där oxå.


God fortsättning till alla därute. Jag önskar att allas önskningar har slått in och att ni har fått fira julen som ni helst av allt hade velat göra och om inte så tänker jag att året har 365 dagar, om möjlighet finns är det aldrig för sent att ta kontakt. Vem vet, det är inte bara julen som är magisk!!

Många kramar

Ovido - Quiz & Flashcards